Subscribe via email

MASUKKAN EMAIL ANDA UNTUK SUBSCRIBE SENARAI JAWATAN KOSONG KERAJAAN DAN SWASTA TERKINI :

Delivered by FeedBurner

Monday, January 27, 2014

ASSALAMUALAIKUM, Renungan bersama.

Renungan bersama.

Selamat sejahtera.


ASSALAMUALAIKUM, Renungan bersama.

Saya menerima berbagai bagai pandangan dan perkembangan rakan-rakan kita yang menjalankan program ToneExcel ini. Ada yang cerita gembira dan ada juga cerita yang kurang gembira. Cerita gembira antaranya bagaimana salah seorang rakan network kita, yang menggerakkan program ToneExcel diatas nama anaknya selama setahun setengah, dan baru-baru ini dia menyerahkan buku account bank semasa hari jadi anaknya yang ke 19 tahun. Anaknya terkejut kerana ingatkan komisyen yang diperolehi dari program ToneExcel ini hanya RM3,200, tetapi bila bapanya suruh amati betul-betul, baru dia sedar yang jumlahnya adalah RM32,000. Itulah pengorbanan seorang bapa secara senyap-senyap menyediakan bekalan kewangan untuk anaknya ketika dia ingin meneruskan pelajaran di peringkat yang lebih tinggi. Saya sendiri sangat terharu bila mendengar terus cerita tersebut dari seorang bapa yang sangat merendah diri.

Cerita yang kurang sedap didengar, adalah cerita dari rakan-rakan yang menghadapi kesukaran menjalankan program ToneExcel ini, macam2 alasan yang saya dengar, diantaranya, susah nak menawarkan perkhidmatan ini, kerana calling rate tunetalk mahal, 28 sen seminit. Kenapa tukar insurance dari Etiqa Maybank kepada Oriental Capitol, kan susah kami nak cerita kat orang lain. Komisyen sikit la  buat program ToneExcel ini. Maaf , saya dah jumpa bisnes baru lagi best. Downline saya malas, saya tak gerak, mereka pun tak gerak dan macam2 lagi keluhan yang saya dengar.

Saya hanya mampu tersenyum bila mendengar cerita dari kedua-dua belah pihak ini, satu pihak yang berjaya dan satu pihak lagi yang tidak berjaya.

Pihak yang berjaya, mereka penuh dengat semangat, keyakinan dan perancangan yang akan mereka lakukan untuk mengatasi masalah didalam perjalanan mereka menuju kejayaan, ia menyebabkan telinga kita sejuk apabila mendengar dan jantung kita berdegup cepat kerana semangat tersebut sedikit sebanyak akan mengalir masuk kedalam diri kita.

Pihak yang tidak berjaya pula, akan sentiasa mengeluh menyalahkan perkara, benda atau orang lain yang menjadi punca kegagalan mereka. Malah, untuk diri kita yang mendengarnya, sebenarnya kita sedang mendengar ceramah bagaimana untuk menjadi seorang yang gagal dalam hidup.

Cara yang paling mudah untuk gagal adalah dengan kita mengamalkan sifat menyalahkan orang/perkara/benda lain.

Cara yang paling mudah untuk berjaya adalah dengan mengamalkan sifat menyalahkan diri sendiri dan mencari jalan menyelesaikannya.

Ada juga rakan-rakan yang meminta kepada saya supaya menerangkan secara terperinci bagaimana saya menjalankan program ToneExcel ini. Maka saya buatkan satu website untuk tujuan ini, cara yang saya jalankan ini mungkin sesuai dengan anda dan mungkin juga tidak sesuai. Anda timbang dan anda pilih mana-mana yang sesuai dan ada kebaikannya. Saya hanya berkongsi apa yang saya rasa baik sahaja.


UNTUK LEBIH LANJUT SILA LAWAT http://www.buatduit2u.net
atau jika sudah subscribe sila lawat web ini